Hormoni, ki osrečujejo

Hormoni, ki osrečujejo

Hormoni, naravni prenašalci sporočil v živčevju, med drugim vplivajo tudi na naše razpoloženje. V skupino hormonov, ki spodbujajo prijetna čustva, sodijo serotonin, dopamin, oksitocin in endorfin. Kako konkretno vplivajo na naše počutje?

Serotoninu pogovorno rečemo hormon sreče. Izloča ga nadledvična žleza, sprošča pa se predvsem takrat, ko zaužijemo ogljikove hidrate, npr. čokolado, ali pa takrat, ko smo na sončni svetlobi. Ob tem običajno doživimo zadovoljstvo in ugodje. Ta hormon aktivira doživljanje sreče in spodbudi naše delovanje, da smo »polni življenja«. Kmalu po tem se lahko pojavi umirjenost in sproščenost, ob njegovem padcu pa doživljamo brezvoljnost, razdražljivost, utrujenost in pomanjkanje energije.

Če izločanje serotonina spodbudijo ogljikovi hidrati, so beljakovine tiste, ki spodbudijo izločanje tirozina, predhodnika dopamina. Le-ta okrepi našo budnost, aktivnost in pozornost. Prevelik nivo dopamina se povezuje z nemirom in tesnobo, prenizek pa z utrujenostjo, slabo koncentracijo in depresivnim razpoloženjem. V fazi zaljubljenosti usmeri dopamin našo pozornost na partnerja, skupaj s serotoninom pa ustvarja občutke »metuljev v trebuhu«.

Oksitocin izloča možganska žleza hipotalamus, kadar smo v stiku s kožo, npr. pri objemu, spolnosti, dojenju. Zanj je značilno, da zelo hitro naraste, hitro pa tudi upade oz. se vrne na predhodni nivo. Rečemo mu tudi hormon nežnosti, saj ob bližini ustvarja občutek ugodja, sproščenosti in pomirjenosti. Zanimivo je dejstvo, da ni povezan s snovmi, ki jih lahko zaužijemo. Ob nekaterih ljudeh ga začutimo, ob drugih ne – kemija je ali pa je ni.

Tudi endorfin se izloča v možganih in je zelo podoben morfiju. Izloča se v stanju bolečin, s čimer povečuje telesno vzdržljivost ob obremenitvah in drugih neprijetnih občutkih. Nastaja tudi med telesno dejavnostjo, zato se po gibanju običajno počutimo bolj zadovoljni. Z njim pojasnjujemo tudi pretirano angažiranost s telesno vadbo pri nekaterih, kot bi postali zasvojeni s prijetnimi občutki po njej.

Hrana in dejavnosti imajo torej pomemben vpliv na naše počutje. Kadar smo potrti ali brezvoljni, so nam lahko v kratkotrajno pomoč košček sladkega, objem ali gibanje na soncu.

 

Sabina Prah, Psihoterapevtsko društvo Izbira

Foto: Freedigitalphotos.net