Kako spremenimo slabe navade

Kako spremenimo slabe navade

V prejšnjem prispevku smo si pogledali, kaj je glavni namen navad. Tokrat pa bomo raziskovali, kako slabe navade spremeniti.

Načeloma je slabe navade zelo težko povsem izničiti, v praksi jih je veliko učinkovitejše raje nadomestiti z bolj koristnimi navadami. Strokovnjaki ugotavljajo, da najpogosteje potrebujemo približno od treh tednov do dveh mesecev, da neko naše ponavljajoče vedenje preide v navado. Pri spreminjanju navad je ključnega pomena zlasti volja in vztrajnost. To se opazi predvsem pri navadah, ki spremljajo različne oblike odvisnosti. Alkoholik, ki se zdravi od svoje odvisnosti, mora navade, ki so vezane na pitje alkohola, zamenjati z navadami, ki so bolj koristne njegovemu fizičnemu in psihičnemu zdravju. Popivanje s kolegi - alkoholiki, konstantno naročanje alkohola v lokalu, zanemarjanje družine in obveznosti na račun alkohola ter podobno bo tako zavoljo zdravljenja posameznik zamenjal z navadami kot so šport, pitje brezalkoholnih pijač ob družabnih dogodkih, druženje s treznimi prijatelji, vsakotedensko obiskovanje skupin za zdravljene alkoholike, pristni in odkriti pogovori ter podobno.

 

Sprožilec - vedenje - nagrada

Charles Duhigg v svoji knjigi Moč navade odkriva, kaj so ključne sestavine navad. Pravi, da je vsaka navada sestavljena iz sprožilca, samega vedenja in nagrade, ki ga vedenje prinese. Če smo navajeni ob večernem filmu vsakič jesti kokice, je naš sprožilec lahko pričetek filma, vedenje se nanaša na kokice, nagrada pa je občutek potešenosti ob slanem prigrizku. Pri nekomu, ki pogosto objavlja svoje fotografije na različnih spletnih omrežjih, je lahko sprožilec dolgčas ali neprijetni občutki. Temu sledi vedenje objavljanja fotografij, kar prinaša nagrado v obliki občutka opaženosti in priljubljenosti. Podobno je lahko mesečno plačevanje računov sprožilec, da ob tem nekaj denarja nakažemo še na naš varčevalni račun. To nam nato prinese nagrado v obliku občutja finančne varnosti.

 

Ko želimo spremeniti slabo navado, je torej zelo pomembno, da jo podrobno preučimo. Vedeti moramo, v kakšnih situacijah se sproži, kdaj točno se pojavlja, v prisotnosti katerih ljudi, kakšno je naše čustveno stanje, ko se potreba po nekem vedenju pojavi ter kaj je nagrada naše navade. Slabo navado zamenjamo z boljšo navado tako, da najdemo nekaj, kar nam ravno tako prinese enako oziroma podobno obliko nagrade. Samo vedenje, ki nas vodi, do nje, pa je drugačno.

Naslednjič si bomo pogledali spreminjanje neučinkovitih navad še v praksi.

 

Avtorica: Katja Z. Istenič, uni. dipl. psih, Hočem več