Utišajte svojega notranjega kritika

Utišajte svojega notranjega kritika

Zagotovo ste se že vsi srečali z negativnimi mislimi, v katerih si dopovedujete, da niste dovolj dobri, v katerih se porajajo dvomi in si govorite, da vam ne bo uspelo ali pa podcenjujete svoje sposobnosti. Ti notranji kritiki vas pogosto »pozdravijo« že zjutraj, ko se pogledate v ogledalo: »Ojoj, kako grozno si videti. Poglej se, kako debel/-a si. Kakšna zguba. Samo poglej te lase/boke/stegna.«

Notranji kritik z vami odide tudi na delo, kjer vam govori, da niste dovolj dobri, da ne boste kos delovnim nalogam, da tako ali tako vse naredite slabo, da vas nihče ne opazi in da je verjetno najbolje, da kar odnehate.

Notranji kritik je z vami tudi v tistih najbolj intimnih odnosih. Morda vam šepeta take misli: »Tako ali tako te ne ljubi. Zakaj bi bil/-a sploh komu všeč? Ne pokaži svoje ranljivosti, ker te bo potem zapustil.«

Vsak od nas se srečuje s podobnimi dvomi in občutki manjvrednosti. En del nas ima jasno začrtane cilje in točno ve, kaj hoče, drugi del pa se bori z dvomi, samozanikanjem in samodestruktivnim vedenjem.

Naš notranji kritik nastane iz bolečih izkušenj v zgodnjem otroštvu, ki smo jih sami doživeli ali pa jim bili priča. Ko odrastemo, podzavestno privzamemo te vzorce destruktivnih misli in jih projiciramo nase in na druge. Če ne prepoznamo teh vzorcev, lahko ti vplivajo na naše vedenje in usmerjajo naše življenje. Zaradi tega lahko sabotiramo lasten uspeh na delovnem mestu, v intimnem partnerskem razmerju, zaradi notranjega kritika smo lahko ves čas nesrečni in si ne dovolimo, da bi živeli življenje, kot si ga želimo. Kako se torej spopasti z njim?

 

Kaj/kdo je notranji kritik?

V vsakemu od nas »stanuje« tudi naš notranji kritik. To so vse tiste negativne misli, ki nam govorijo, kdo smo in kako se vedemo.

Veliko ljudi o sebi misli, da so grdi/debeli/neumni/da je nekaj narobe z njimi/da so drugačni od drugih.

Svojemu notranjemu kritiku se lahko postavite po robu

Prvi korak: Poskusite točno definirati, kaj vam govori vaš notranji kritik. Ozavestite, da te misli ne izražajo tistega, kar ste v resnici in v kar zares verjamete. Zapomnite si, da vaš notranji kritik ni odsev realnosti, ampak gre za določene vzorce, ki ste jih privzeli zaradi negativnih izkušenj ali dogodkov v zgodnjem obdobju svojega življenja.

Drugi korak: En način, da se distancirate od svojega notranjega kritika, je, da na list papirja napišete vse negativne misli, ki vas spremljajo – pišite v drugi slovnični osebi (»ti«). Na primer: Namensto, da bi napisali »Vse naredim narobe«, napišite »Vse narediš narobe«. To vam bo pomagalo, da boste na te misli začeli gledati z distanco in jih ne boste več jemali tako resno. Naš notranji sovražnik zna biti res zelo neprijazen, kajne?

Tretji korak: Na misli, ki vam jih govori vaš notranji kritik, se lahko odzovete tako, da napišete nekaj bolj realnih in sočutnih odgovorov. Te odgovore pišite v prvi osebi (»jaz«). Kot odgovor na misel »Kako neumen/-a si« lahko odgovorite »Včasih res naredim kaj narobe, ampak sem kljub temu pametna in sposobna oseba«. Ta vaja ne služi temu, da bi si dvigovali svoj lastni ego, ampak da bi bili do sebe bolj prijazni in iskreni.

Četrti korak: Zapomnite si, da se ne smete odzvati na to, kaj vam govori vaš notranji kritik. Pomembno je, da sprejemate odločitve, ki si jih vi želite sprejeti in se trudite doseči tisto, kar si vi res želite. Vaš notranji kritik lahko v takem primeru postane še bolj glasen in vam govori, da ne tvegate ali da ni pametno, da se izpostavljate. Če boste jasno vedeli, katere so tiste misli, ki vam jih govori vaš notranji kritik, če se boste od njih distancirali in jim jasno postavili meje, boste postali močnejši, moč vašega notranjega kritika pa bo plahnela.

 

Vir: Psychology Today l Foto: Freedigitalphotos.net