Sezonska motnja razpoloženja

Ali v času, ko so dnevi krajši in je manj dnevne svetlobe:
  • Postanete bolj otožni?Ste pogosto izčrpani in brez energije?
  • Vam diši predvsem sladka, slana ali mastna hrana?
  • Se izogibate družbi? Ste na splošno bolj občutljivi?  

 

Morda vas muči sezonska motnja razpoloženja

Kaj je sezonska motnja razpoloženja?
Sezonska motnja razpoloženja naj bi bila neke vrste depresija, ki nas prizadene v določenem delu leta. Strokovnjaki menijo, da sezonsko motnjo razpoloženja povzroča predvsem pomanjkanje dnevne svetlobe in s tem posledično vitamina D. Malo dnevne svetlobe zmoti naš bioritem, lahko pa povzroči tudi težave s serotoninom, tako imenovanim »hormonom sreče«, ki med drugim skrbi za uravnavanje našega razpoloženja. Težko je ločiti med depresijo in sezonsko motnjo razpoloženja, saj so simptomi pri obeh velikokrat zelo podobni.Za sezonsko motnjo razpoloženja je značilno, da se pojavi v točno določenem delu leta, njeni simptomi pa navadno izginejo, ko pride do menjave letnih časov. Za to motnjo razpoloženja lahko zboli vsak, vendar so zanjo bolj dovzetni ljudje, ki živijo v predelih, kjer so dnevi pozimi krajši ali pa tam med letom prihaja do velikih sprememb v količini dnevne svetlobe. Prav tako so za sezonsko motnjo razpoloženja bolj dovzetne ženske. Ta motnja se pojavlja pri ljudeh v starosti od 15 do 55 let, tveganje za njeno dovzetnost pa se z leti zmanjšuje.   

 

Kako si pomagati?
 
Zdravljenje z antidepresivi

Popolnoma naravno je, da se kdaj počutite slabo. Če pa se otožno obdobje vleče dlje časa in če vam zmanjkuje energije za opravljanje vseh dnevnih nalog, razmislite o obisku zdravnika. To je še posebej pomembno, če imate težave s spanjem, če se je spremenil vaš tek, če se počutite brez moči in celo razmišljate o samomoru ter svojo žalost pogosto tolažite z alkoholom.Zdravnik vam bo lahko predpisal antidepresive.  

Kognitivno-vedenjska terapija

Ob pojavu sezonske motnje razpoloženja se lahko obrnete na psihologa ali psihoterapevta. Pri tej motnji se je kot zelo učinkovita izkazala kognitivno-vedenjska terapija.  

Svetlobna terapija

V zadnjem času je najpogostejša metoda zdravljenja sezonske motnje razpoloženja tako imenovana svetlobna terapija. Pri tej obliki zdravljenja je pacient izpostavljen svetlobi natančno določenih valovnih dolžin. Raziskave so pokazale, da je najučinkovitejši način v boju proti sezonski motnji razpoloženja kombinacija svetlobne in vedenjske terapije, saj je le nekaj več kot 5 odstotkov ljudi, ki so se zdravili s to metodo, v naslednji sezoni zopet trpelo zaradi simptomov, povezanih s sezonsko motnjo razpoloženja oziroma so se ti pojavljali v zelo mili obliki.        

Zdrava prehrana in veliko gibanja

Najbolj blagodejno na naše zdravje vpliva predvsem gibanje na svežem zraku, a tudi telesna dejavnost v zaprtih prostorih dobro vpliva na naše počutje. K boljšemu počutju zagotovo pripomore tudi zdrava in uravnotežena prehrana. Jejte veliko svežega sadja in zelenjave, rib in zdravih maščob ter čim manj predelanih živil.